Zalome Blomqvist

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2021

En natt med ångest och smärta

Av Zalome Blomqvist - 13 oktober 2021 03:44

Har en tuff natt i natt igen. Min ångest är som svårast på kvällar och nätter. Det är nu tredje natten jag inte kunnat sova ordentligt. Sovit ca 2h igenomsnitt de sista nätterna och i bästa fall 1h på dagen men inte ens den sömnen har varit bra då den varit fyld av mardrömmar. 
Nu sitter jag här kl är 03:47 och jag borde verkligen sova. Men ångesten får det att springa i kroppen och jag har sådana sendrag som börjar i tårna och går upp i  hela benet och de går inte o lyfta foten från golvet för då blir dem värre och de har hållt på i säkert över en timme nu. Fibro smärtorna de där som är så svåra oförklara som liksom bara hoppar omkring och värker utan orsak bråkar också med mig i kväll och till det så är det väder skifte så leder och muskler värker. I kväll värker min högra arm extra mycket dvs den med knölen vilken läkaren tror är muskel trådar som gått av spontant pga att jag är så spänd i kroppen pga av att min kropp hela tiden är på helspänd. Får ofta ont i knölen när jag använder armen men i dag är det muskeln i överarmen som värker men o andra sidan så använder man ju alla musklerna i armarna när man bär och rör på dem plus att jag gissar att övriga muskler får kompensera för den skadan jag har. Men ja ont har jag. De känns lite fånigt att beklaga sig över den smärtan när man egentligen är van med smärta jag lever ju med ständig smärta 24/7 så enskilt är var och en av dessa inte outhärdliga utan de är väl mer att kombinationen av att alla (för jag har ju ont på så mycket fler platser) som liksom blir för mycket. Om jag skulle säga den värsta smärtan så är det nog bäckenet och ländryggen. Jag vet detta inte låter klokt men känslan i min rygg är att  någon bytt ut min ryggrad mot ett järnspett och att den är 1dm för lång i vardra änden. dvs jag har svårt att sitta normalt därför de känns som jag sitter på ryggraden/svanskotan och de gör att hela ryggraden trycks upp och de gör att smärtan sprider sig upp längs hela ryggen och ner i benen.  Så om du sett mig halv köra omkring i permobilen halvliggandes så beror det just på att de halvliggande läget minskar trycket på ryggraden och detta trots att jag har special dyna i min stol som ska avlasta så man inte får trycksår. Men precis som den känns för lång neretill så kan jag ibland uppleva att den känns förlång upptill också att den trycker på skuldror/nacke. Skuldrorna är stenhårda och de känns som ryggraden böjt sig och liksom trycker på nedre delen av skallbenet. Jag vet att de inte är så att de bara en barnslig inre bild av känslan jag har men det är så de känns för smärtan är sådan som i kväll skulderbladen är stenhårda av spänning. Min läkare kände på dem för ett tag sedan och sa att de kändes som jag hade betong i dem. och jag har som sagt även ont där nacken övergrå i huvudet. Har sista tiden även lidit av nackvärk en del så där så de känns som man ska få nackspärr. Jag jag vet de är mycket klagande nu.  Men samtidigt är ju detta min blog och en blogg som jag vill dela mitt liv och mina känslor i. Ge dem som vill en chans att få lära känna mig och mitt liv med både sjukdom, tankar och känslor. För hur ska någon förstå om jag inte berättar för dem?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zalome Blomqvist - 10 juni 2022 01:16


Att leva med tillitsbrist (vilket är ett symtom på min komplexa PTSD) är inte lätt. Till skillnad från "vanliga" personer så är vi väldigt känsliga för förändringar. Var gång någon inte kommer när man bokat tid, eller var gång någon man gett sin t...

Av Zalome Blomqvist - 21 mars 2022 01:27

      Vi lever i en skrämmande tid då kriget kommer allt närmare och då är det lätt att låta ångesten och rädslan ta över och slå knut på ens inre. För mig har det varti väldigt själsligt upplyftande att se youtube klipp som denna där man får se...

Av Zalome Blomqvist - 9 mars 2022 00:01

När man varit mobbad största delen av sitt liv så är de svårt att veta vem man är utan man har fått man lära sig att man inte är någon. Fyll på det med flera år av misshandel både fysisk och psykisk där man får höra att man ingen är att man inte har ...

Av Zalome Blomqvist - 7 mars 2022 00:38


Det var nu länge sedan jag skrev och är ledsen för att jag inte orkat skriva mer frekvent är väl egentligen de som är meningen med en blogg. Men saken är den att detta är ju ingen vanlig blogg, det är en blogg om ett liv med ständig smärta i både kro...

Av Zalome Blomqvist - 30 oktober 2021 11:07


  I natt var en sådan där natt igen som vekar komma mer o mer regelbundet jag somnade vid 24.00 för att vakna vid 01.00 och sedan inte kunna sova mer hur jag än försökte tillslut gav jag upp satte  på datorn vred ner ljuset på den o satte på en fi...

Ovido - Quiz & Flashcards